Nakon što je jučer gradonačelnik Mato Franković komentirao situaciju s udrugom autobusera Ragusa bus kojoj je na čelu Vesna Lukić, istaknuvši pri tom da je legalist i da Lukić ne zastupa javne već privatne interese, danas je stiglo očitovanje Ragusa busa koje prenosimo u cijelosti.

Vezano za navedene izjave gradonačelnika, Mata Frankovića, koje su javno objavljene ovim putem dajemo očitovanje kako slijedi.
Prvo, Vesna Lukić je izabrana predsjednica Udruge Ragusa bus, koja predstavlja i zastupa
navedenu udrugu. Udruga Ragusa bus je osnovana još 2004. godine u Dubrovniku kao
neprofitna organizacija koja okuplja i zastupa gospodarske subjekte koji obavljaju djelatnost povremenog prijevoza putnika u cestovnom prometu radi poticanja razvoja i zaštite zajedničkih profesionalnih interesa.
Članovi Udruge Ragusa bus su prijevoznici putnika u cestovnom prometu koji obavljaju
povremeni prijevoz putnika u cestovnom prometu. Povremeni prijevoz putnika je prema članku 4., točka 37. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu ( NN – 41/18, 98/19, 30/21, 89/21 ) definiran kao prijevoz unaprijed definirane skupine putnika pod uvjetima koji određeni pisanim ugovorom između prijevoznika i naručitelja prijevoza koji je sklopljen prije početka obavljanja prijevoza, u kojemu nema ponovljenih elemenata javnog linijskog ili posebnog linijskog prijevoza.

 U praksi navedena odredba predstavlja prijevoz turističkih grupa prema uvjetima koji su
ugovoreni sa turističkim agencijama te prijevoz turističkih grupa predstavlja osnovu
povremenog prijevoza, osobito u Dubrovniku kao svjetskoj turističkoj destinaciji a upravo 32 prijevoznika, sa 90 vozila i 90 zaposlenika sa Dubrovačkog područja čini Udrugu Ragusa bus pa je sa tim činjenicama jasan odgovor na gradonačelnikovo retoričko pitanje tko stoji iza naše udruge, a jasno je i da predsjednica Udruge na zastupa vlastiti interes nego interes svih članova naše Udruge.

Osim toga, nije točno da nismo partner grada Dubrovnika jer pružamo kvalitetnu i sigurnu
uslugu svim korisnicima naših usluga, a možemo napraviti još i više bolje, međutim grad
Dubrovnik i Libertas Dubrovnik d.o.o. nas do sada nisu uvažali kao gospodarske subjekte koji doprinose kvaliteti i količini turističkih usluga na Dubrovačkom području te nam je jedini način za osiguranje naših prava i djelatnosti nastupanje putem pravno dostupnih načina.

Nadalje se postavlja i pitanje legalnosti, koje je vrlo lako objasniti sa činjenicom da grad
Dubrovnik putem javnog poduzeća Libertas Dubrovnik d.o.o. sa obnovom voznog parka
putem Europskih fondova javna sredstva umjesto za poboljšanje javnog linijskog prijevoza
koristi kako bi ostvario i prihode od povremenog prijevoza te na taj način uništio naše
članove jer ne koristi privatna nego javna sredstva te tako postao monopolist u svim
djelatnostima prijevoza putnika u cestovnom prometu.
Navedeno se osobito očitovalo u ovoj godini jer je nakon prve tranše novih autobusa Libertas Dubrovnik d.o.o. sa nižim cijenama prijevoza preuzeo poslove povremenog prijevoza na prijevozu turista iz luke Gruž do Pila i natrag te na takav način postao nelojalna konkurencija članovima naše Udruge.

Još o legalnosti; naša Udruga je još u listopadu 2021. godine i od grada Dubrovnika i od
Libertas Dubrovnik d.o.o., prema Zakonu o pravu na pristup informacijama, jer su oboje
obveznici toga Zakona, zahtijevala dostavu informacija o prihodima od povremenog i
posebnog linijskog prijevoza koje je Libertas Dubrovnik d.o.o. ostvario u prethodne tri i u
ovoj godini do 31. kolovoza, međutim od grada Dubrovnika nismo primili nikakvu
informaciju, a Libertas Dubrovnik d.o.o. nam tražene informacije nije dostavio.
O tome se upravo vodi žalbeni postupak kod Povjerenika za pristup informacijama u
Zagrebu, a tema korištenja Europskih sredstava dobivenih radi poboljšanja javnog linijskog
prijevoza na području grada Dubrovnika koji se na ovome području u praksi koriste radi
konkuriranja privatnom poduzetništvu u povremenom i posebnom linijskom prijevozu će tek biti otvorena kod nadležnih tijela Republike Hrvatske i Europske unije.

Kod toga je vrlo bitna činjenica da Libertas Dubrovnik d.o.o., prema javno dostupnim
informacijama o izdanim dozvolama za županijski javni linijski prijevoz putnika i registrima
ugovora o javnoj nabavi, zajedno sa prijevoznicima Autotrans d.o.o., Rijeka, Čazmatrans
Nova d.o.o., Čazma i povezanim društvima te Croatia bus d.o.o., Zagreb i ostalima izvršava i značajan dio županijskog javnog linijskog prijevoza i posebnog linijskog prijevoza učenikaosnovnih škola na području Dubrovačko – neretvanske županije, iako mu je osnovna funkcija i zadaća izvršavanje javnog linijskog prijevoza na području grada Dubrovnika i ostalih osnivača.
Nastavno na navedene informacije očitujemo se i o izjavi gradonačelnika da se njegovi
prijatelji, poznanici, suradnici, autobuseri (!?), iščuđuju našoj inicijativi te postavljamo pitanje koji su to gospodarski subjekti? Odnosno da li isti, kao mi, imaju sjedište na dubrovačkom području te  plaćaju li oni poreze i doprinose na istom području.

Prema javno dostupnim podacima iz sudskog registra Republike Hrvatske jasno je da grad
Dubrovnik sa 85 posto vlasništva član s utjecajem u Libertas Dubrovnik d.o.o., dok ostale
poslovne udjele drže općine Dubrovačko primorje, Janjina, Konavle, Mljet, Trpanj, Župa
Dubrovačka i Orebić u zanemarivim poslovnim udjelima, a sa druge strane, iz javno
dostupnih financijskih izvješća Libertas Dubrovnik d.o.o. je u 2020. godini od navedenih
osnivača primio subvencije od 20.824.378,00 kn, koji iznos je u 2019. godini iznosi
19.186.200,00 kn.

Navedeni iznosi se odnose samo na subvencije od osnivača, a prihode od javnog županijskog linijskog prijevoza i od posebnog linijskog prijevoza učenika osnovnih škola odbili su nam dostaviti i grad Dubrovnik i Libertas Dubrovnik d.o.o., o čemu se vodi prethodno navedeni žalbeni postupak kod Povjerenika za pristup informacijama, međutim je prema svim navedenim okolnostima opravdano za očekivati da se radi o još većim iznosima od navedenih.
Navedeno se odnosi i na javni i privatni interes grada Dubrovnika, u kojemu odnosu grad
Dubrovnik i Libertas Dubrovnik d.o.o. javna sredstva mogu koristiti isključivo radi poboljšanja javnog linijskog prijevoza putnika na svojemu području, a osobito jer se radi o Europskim sredstvima, ne smiju ista sredstva koristiti radi nelojalne konkurencije privatnim interesima gospodarskih subjekata koji su naši članovi jer bi na navedeni način Libertas Dubrovnik d.o.o. postao isključivo pružatelj usluga prijevoza putnika na tome području, dok naših 32 člana bi ostalo bez posla i propalo, što je nedopustivo prema pravilima tržišne ekonomije i tržišnog natjecanja.

Osobito je za napomenuti da se prema članku 12., stavak 2. Zakona o zaštiti tržišnog
natjecanja smatra da je poduzetnik ( javno poduzeće!? ) u vladajućem položaju te time i
monopolist ako drži više od 40% mjerodavnog tržišta, što u konkretnom slučaju znači da je
javno poduzeće putem Europskih sredstava postalo monopolist na području, ne samo
Dubrovnika i/ili općina osnivača, nego da na ostatku područja Dubrovačko – neretvanske
županije surađuje sa svim ostalim prijevoznicima putnika (Autotrans d.o.o., Rijeka,
Čazmatrans Nova d.o.o., Čazma i povezanim društvima te Croatia bus d.o.o., Zagreb i
ostalima), osim sa prijevoznicima putnika sa domaćeg područja, odnosno još se trudi i kako
bi domaćim prijevoznicima putnika uzelo i povremeni prijevoz turističkih grupa.
Zbog toga i dalje ostajemo pri našim tvrdnjama i zaključcima jer u svim daljnjim
postupanjima dobivamo sve više informacija i zaključaka o nelojanoj konkurenciji u prijevozu putnika u cestovnom prometu od strane grada Dubrovnika i Libertas Dubrovnik d.o.o., na korist Libertas Dubrovnik d.o.o. te na štetu domaćim prijevoznicima, našim članovima te će o tome, prema navedenim izjavama gradonačelnika, konačnu potvrdu naših tvrdnji morati dati nadležna tijela Republike Hrvatske ili nadležna tijela Europske unije – navodi se u očitovanju udruge Ragusa bus kojoj je na čelu Vesna Lukić.