Na sedmoj točki dnevnog reda “Prijedlog odluke o davanju u najam stanova u vlasništvu grada Dubrovnika u svrhu rješavanja stambenog pitanja mladih i mladih obitelji na području grada Dubrovnika” raspravljalo se o davanju stanova u Mokošici u najam mladim obiteljima.

Za točku je zaprimljen amandman kluba vijećnika Srđ je Grad, no zbog kasnog primitka amandmana, iznijet će se kroz raspravu. Uz dvije rasprave po 5 minuta odlučeno je kako će se objediniti sedma, osma i deveta točka dnevnog reda.

MATO FRANKOVIĆ
Izostao element prodaje navedenih stanova, ne zato jer netko misli da je odluka bila nezakonita već je sama cijena prodaje navedenih stanova kada bi Grad Dubrovnik odlučio prodati, Grad bi koštalo više. Grad bi ostatak vrijednosti morao platiti iz proračuna. Intencija ove odluke je od prvog dana bila desetogodišnji najam pa nakon toga prodaja. Pokrenuli smo postupak izmjene Zakona o socijalnoj skrbi gdje uključujemo mlade obitelji, samim time bi se jedinicama lokalne samouprave omogućilo da prodaju nekretnine mladim obiteljima te bi bili jednaki kao državni POS. Ključno je da se ovaj Zakon izmijeni, ne samo da bi mi ljudima mogli prodati stanove po povoljnijoj cijeni, već ni zemljište na Pobrežju nećemo moći dodijeliti mladim ljudima bez da riješimo zakonske stvari. U odnosu na prvu odluku, mijenja se samo prvi dio s tim da se onaj tko se javlja na natječaj ima pravo kupnje stanova kao i oni koji u stanovima žive. Ova prvotna odluka je bila zakonita, ali financijski bi koštala više Grad Dubrovnik, ovo je prvi ovakav model u Hrvatskoj. Htjeli smo omogućiti ljudima koji steknu pravo na stan da žive u našem Gradu gdje je vrijednost stanova puno veća od onog što si brojni mladi mogu priuštiti. Mladim ljudima treba omogućiti da na prostoru grada formiraju obitelj na zemljištu ili nekretnini koju im dodijeli grad.

PETRA MARČINKO, obrazlaganje amandmana
Naš amandman donio je tražimo da se stavak 2. u članku 6. odluke izbriše. Ono što je već gradonačelnik spomenuo, prvotna ideja dubrovačke stanogradnje bila je da se obiteljima omogući kupnja stana nakon određenog perioda. U ožujku vijećnici o tome odlučivali, već tad se utvrdilo da mlade obitelji ne bi mogle imati te povlastice već bi prodaja išla po cijeni kvadrata. U odnosu na prošli prijedlog odluke, izostavljeni dijelovi koji su garantirali mogućnost kupnje onima koji su ostvarili najam, ovako se gura stanove u prodajne svrhe i gubi se smisao socijalne pomoći. Malo vjerojatno da će obitelji imati dovoljno kapitala osigurati si kupnju sukladno trenutnim Zakonom. Stavljanjem stanova na prodaju otvorila bi se mogućnost prodaje stanovima onim kojima možda i ne treba. Planirajući mogućnost društveno odgovornog najma ne i prodaje, dokinule bi se situacije pripadanja stanova i reketarenje nekretnina.
Moramo naglasiti da ovaj model može biti dugoročno održiviji oblik du stanogradnje ako maknemo ovaj jedan članak po Zakonu. Nećemo dopustiti da stan koji smo izgradnjili u svrhu socijalnih mjera postane još jedan na prodaju i iznajmljivanje.

ANDRO VLAHUŠIĆ, replika Frankoviću
Zakon o najmu stanova potpuno isti, to se treba raditi po posebnim uvjetima. Ovo je nešto što rade svi drugi gradovi u Hrvatskoj, Grad Dubrovnik ima stanove u vlasništvu sve je ili po najmu ili po kriterijima Gradskog vijeća. Zamislite da sam Vam kao gradonačelnik proedložio sljedeće: u narednih pet godina grad će 38 milijuna kuna kredita i platit samo nekoliko stanova za osobe s liste invalida Domovinskog rata, ostalo ništa nećemo. Gradsko vijeće to ne bi podržalo.

MATO FRANKOVIĆ
Projekt stambenog zbrinjavanja ste željeli i vi realizirati, sjećam se i vaših kampanja u kojima ste to govoriti. Reći ću vam pravnu istinu o stanovima u Mokošici. Nakon što je proveden natječaj, državno Ministarstvo reklo kako ne može financijski podržati gradnju već da će graditi jednu zgradu. Ja sam rekao kolika je lista zahtjeva za stambeno zbrinjavanja branitelja grada Dubrovnika, oni izbacili listu i dogovorili smo da će sukladno toj listi Ministarstvo dati novce i graditi. U trenutku dodjele stanova braniteljima nije postojao niti jedan jedini dodatzni zahtjev za zbrinjavanje branitelja. Dodjelom ključa Ministarstvo je zaključilo priču stambenog zbrinjavanja. Ni jednom branitelju ništa nismo uzeli. Vi ste donijeli odluku kojom ste dodijelili zemljište, ja sam donio odluku kojom smo izgradili stanove i još smo odlučili kupiti stanove od Ministarstva.

Ne prihvaćam ove amandmane, ne jer mislim da nisu kvalitetni, to je drugačije promišljanje kriterija. Mislim da mi kao društvo želimo sreći određenu nekretninu za života da je nekome ostavimo, to nam je u genima. Da nam to nije u genima ne bi imali toliko duboke korijene ovdje od doba Dubrovačke republike. Imali smo modele POS-a koji su bili dobro osmišljeni i došli su u loše ruke, ovim desetogodišnjim najmom to ćemo spriječit. Mi ne pričamo o prodaji, pričamo o najmu, a prodaju će se staviti kao mogućnost. U slučaju da Grad prodaje onaj tko je u najmu će imati jednake uvjete kao i ostali na natječaju. Kad mi ovo usvojimo i kad se to posloži bitna je transparentnost odluke i čestitost odluke, dobra namjera je jedno, ali naši sugrađani moraju vjerovati u ispravnost odluke. Imaš te papire, imaš toliko bodova i takvo ti je jer će interes bit odgovoran, a stanova je 43. Ja vam garantiram da će se sigurno 300 ljdui prijavit i zato moramo biti transparentni.

ĐURO CAPOR
Da se zaista radi samo o odluci u davanju u najam stanova onda ono o čemu govorimo u stavku 2 članka 6. to se ne bi nalazilo. Predlažem da se u raspravi ne vraćamo na teme oduzimanja stanova ratnim invalidima, mi zaista imamo potrebu ovo izgladat jer se radi o više od 400 građana koji to traže. Grad mora povećavati svoj stambeni fond, to je ono što je Republika radila. Cijene stanovanja u Dubrovniku će rasti, vidimo da uz cijelu obalu na godišnjim razinama rastu cijene. Ne dati ono na natječaj već treba omogućiti i budućim obiteljima da za 10 godina stanuju u stanovima u vlasništvu Grada. Moramo razlikovati vlasništvo od usluge stanovanja koje će pružati grad.

ANDRO VLAHUŠIĆ
Ja ću odluku podržati jer ide u dobrom smjeru. Ako su svi naši invalidit zbrinuti, osim onih na Nuncijati, nema nikakvog razloga da oni stanovi budu na raspolaganju Gradu. Zapitajmo se gdje je tih 700 stanova u povijesnoj jezgri koji su bili u vlasništvu grada nestali.

IVO LUČIĆ
Svi invalidi Domovinskog rata koji su tražili zbrinjavanje su zbrinuti, čak je devet invalida s Nuncijate prešlo u Mokošicu. Za Nuncijatu se nadamo da će biti uskoro.

CAPOR
Na ovu tezu gdje su nestali stanovi, ti stanovi su tu, ali oni se iznajmljuju po tržišnim uvjetima. Jedini način na koji grad može utjecati na cijenu najma je da ima vlasiti fond. Govorimo o brojnim mladim obiteljima koje će za 10 godina morati ponovno dignuti kredit, kako će oni konkurirati s cijenom koju netko izbaci na natječaju. Mi nemamo načina da izbjegnemo da stanovi završe u rukama nekog Slovenca. Grad mora stanove rezervirati za svrhu u kojoj su kupljeni. Nismo govorili o mladim obiteljima koje žive kod roditelja koji ne mogu ni priuštiti tržišnu cijenu najma, potrebe su ogromne. Treba misliti na buduće generacije.

ANDRO VLAHUŠIĆ
Da je Capor imao mogućnost 90-ih odlučivati, ljudi ne bi bili vlasnici stana. Dubrovnik su građani koji su društveno vlasništvo pretvorili u privatno i Grad Dubrovnik za 250 stanova izdvajao je duplo više nego što smo uprihodovali.

PERO VIĆAN
Zaboravljamo činjenicu da je u tim stanovima sigurno 150 nezakonito stanovalo, čehga ima i danas i ne zaboravite nije ih malo. Fascinantno je da kad govorimo o proračunu i prihodima govorimo nemamo i ne može se, a sad bi to trebalo. Nigdje tamo ne piše da će grad prodati, to je jedna od mogućnosti. Što će biti za 10 godina, pa hajdemo vidjeti.

PETRA MARČINKO
Vratila bih fokus na to da po trenutnom važećem Zakonu nema povlastica za najmoprimce. Ako bude izmjena zakona super, ako ne bude navodimo buduće najmoprimce na krivi zaključak.

ĐURO CAPOR, replika Vlahušiću
Teze od Vlahušića i Vićana zaista ne stoje. Brojni dio gradskih stanova u posputpku povrata, obitelji koje ne mogu priuštiti stanove je veći. Mi ćemo kredit za ove stanove otplaćivati idućih 10 godina. Postoji plan i obećanje da se gradski stanovi i imovina prodaju, naša je dužnost misliti o obiteljima koje će se naći u istom problemu i njima gad treba pomoći nositi se s uvjetima tržišta. Ne mora značiti da su se stanovi prije našli po pristušpačnim cijenama, našli su se po tržišnim cijenama. Ne govorimo o onima koji zgrče novce privatizacijom imovine, već o građanima koji nemaju.

PERO VIĆAN
Ja se zalažem za nešto treće, a to je da do kraja našeg mandata na Pobrežju sagradimo novih 50 stanova koje ćemo dati mladim obiteljima.

JASMIN DERAKOVIĆ
Ovaj sporni članak gdje se priča kada dođe i ako dođe do kupoprodaje, mi trebamo govoriti o najmu. Hoće li se za 10 godina provjeravati socijalno stanje onih u najmu. Što ako neku obitelj pretekne neka druga obitelj s istim ili višim brojem bodova, ima li ta obitelj neku zaštitu.

ANDRO VLAHUŠIĆ
Jedna osoba deset godina živila nezakonito u gradskom stanu, ni jedna vlast nije ga spriječila i zaustavio 14 milijuna kuna donacije gospodina Felnera. Iselio se kad ga je cijeli grad molio. Svi oni koji su 84. uselili u socijalne stanovae danas se nalaze u njima. Nikada u Hravtskoj ni jedan čovjek nije iselio iz javnog stana uključujući gradski. Najam je super, ali vlasništvo je temelj bogatstva Dubrovnika. Jedni žive od rada i nemaju nekretninu, drugi iznajmljuju nekretnine. Prekarnih radnika ne smije biti, svaka obitelj mora biti vlasnik stana – to je Dubrovnik kakav želimo.

ĐUROP CAPOR
Javlja se problem što želite razvlastiti Grad od njegove imovine. Zašto želite onemogućiti gradu da pruža tu uslugu stanovanja. Stanovi POS-a već su se našli na tržištu, tko nam jamči da oni koji sad ne mogu kupiti stan, kako će moći za 10 godina. Gospodine Deraković, ako se amandman ne usvoji, mi stanove prepuštamo tržištu za 10 godina. Hoće li Franković uspjet izmijeniti Zakon o tome mi ne odlučujemo. Predložili smo da se spoirni dio odluke 6 makne.

IVANA BRNIN, u ime predlagatelja
Vezano za prednost, što se tiče kupoprodaje sve će se definirati novom odlukom koju će donijeti Gradsko vijeće. Što se tiče prednosti vezano za ovu odluku, ona je definirana imamo jasan stupanj bodova. Ako ima više zahtjeva s istim brojem bodova, redoslijed prioriteta: veći broj djece, vrijeme podstanarstva… Ako i tada bude bilo jednakih bodova, gledat će se tko je vremenski prije podnio zahtjev gradu Dubrovniku.

BONAČIĆ OBRADOVIĆ
I mi se zalažemo za točku 6. Mi ne govorimo isključivo o najmu, ako imamo stavku da postoji mogućnost o prodaji. Kosi se Zakon o vlasništvu. Mi se zalažemo za dugoročni najam, taj novac bi ušao u fond za buduće generacije. Što je s onima koji dolaze? U točki 8 bi uveli promjene, dodali bi da podnositelji i članovi nemaju s nikim potpisan ugovor o doživotnom uzdržavanju. Zakonski oni dobivaju tu nekretninu onda, zato bi bilo dobro to uvrstiti. Što se tiče bodovanja, točka 11. smatramo da nije u redu da je izostavljena kategorija prve i druge stupnja funkcionalnog oštećenja, dodali bi dodatnih 5 bodova uza takve slučajeve. Članak 11. točka 3, na temelju čega je određen početan iznos od 2000kn neto po članu obitelji. Ako to ide od 70posto proračunske osnovice to bi bilo 2300 kuna, pa da se to ispravi da bodovanje počen od 2300 kuna.
Ljudi koji žive s roditeljima nemaju pravo prijave na ove stanove, oni koji iznajmljuju stanove imaju pravo prijave na stanove. Zašto ne biso uključili ljude koji žive s roditeljima, a nemaju mogućnost. Vrlo je teško donijeti pravednu odluku.

MARO KRISTIĆ
Ja bih zaželio da se ova rasprava ne pretvori u kritiku dubrovačkog modela stanogradnja jer se sad ne može garantirati prodajna kauzula. U raspravi koju smo vodili prije godinu dana, gradonačelnik je povukao ovu točku i to cijenim jer je prepoznao da ne možemo garantirati kupoprodaju po zajamčenoj cijeni. Svi koji su sudjelovali, nitko nije sporio kupoprodaju nakon deset godina. Svi smo se usuglasili da idemo to napraviti kako bi se spriječili zloupotrebu. Ja članak 6. ne vidim spornim jer se ne krši Zakon, mi govorimo o odredbama koje će u tom trenutku biti na snazi. Ovo nisu socijalni stanovi, zamišlejni su po modelu poticajne stanogradnje. Želio sam istaknuti da i ovakva odluka i po meni nedostataka. Nije riješeno ključno pitanje za raskid ugovora. Kad govorimo o članovima povjerenstava koje ćemo imenovati, pogrešno je pristupiti imenovanju da je netko iz vlasti netko iz oporbe, trebali bi sudjelovati svi članovi GV. Ja sam za to da se mladim obiteljima omogući kupnja stanova po povoljnijim uvjetima, sadašnji Zakon o kupoprodaji omogućuje mogućnost kupnje. Sporno samo ako se za 10 godina stanovi budu kupovali po tržišnim cijenama.

IVANA BRNIN
Što se tiče kriterija na temelju bodovanja prosječnih mjesečnih primanja, sam cenzus koji Bonačić spominje je promjenjiv. Uzeli smo najbližu brojku da možemo dobiti stupnjevanje. Što se tiče kriterija bodovanja prema invaliditetu, tu smo imali više izmjena i na kraju smo odlučili i predložen nam je ovakav model. Nismo uključili prvu i drugu kategoriji, trebalo uključiti njegovatelje. Što se tiče prijedloga za osobe koje imaju ugovor o uzdržavanju, to podržavamo i predložit ćemo gradonačelniku.
Što se tiče izlaganja vijećnika Kristića, mi smo propisali da osoba mora u trenutku kad je javni poziv raspisan ispunjavati kriterije, ostavljamo mogućnost osobi da stekne nekretninu i nećemo im oduzimati stan, želimo da napreduju. Nismo pronašli mehanizme kojima bi mogli osobe koje žive s roditeljima točno utvrditi da nemaju vlastiti stan i da im roditelji nisu ostavili. Moraju imati ugovor o podstanarstvu.

BONAČIĆ OBRADOVIĆ
Ako mi sad izglasamo, logika je da gledamo za ovu godinu pa je logčino da starsta od 2300 kuna. Ovo je samo za boljitak sugrađana. Što se tiče bodovanja, ako se boduje od 60 posto invalidnosti, amo izaći u susret i obiteljima koji imaju probleme do 60 posto. Mislim da su ovo sitnice koje treba poboljšati. Što se tiče članka 6, zašto ne bi izbacili stavku dva s obzirom da glasamo o najmu. O tome možemo glasati naknadno kad budemo imali Zakonsku osnovu. Po Zakonu mora biti tako kako jest, ne možemo mijenjati.